5Sw

ZINAL 2014

Hej föräldrar !
Så här fint är det i Zinal, när solen skiner! Vi har haft solsken men dessvärre inte lika mycket snö som ni ser på bilden nedan men kanske det kommer lite mer under tiden som vi är här...

Igår (tisdags afton) kom vi fram till Zinal enligt tidsschemat, alltså vid niotiden på kvällen. Vi reste med en liten mindre buss och resan upp var lite krokig men resan upp tog knappt en timme.
Det var kallt och stjärnklart väder och månen sken. Vi gick till våra hotellrum och därefter så var det dags för en sen middag...kyckling, currysås, ris och sallad stod på menyn.
Imorse när vi vaknade var det klart väder men solen hade ännu inte nått dalen. Efter frukosten skrev vi i våra dagböcker och därefter var vi bara tvungna att gå ut i solskenet och prova pulkbackarna som finns runt hotellet.
Vi har nu provat ut skidutrustningen och fått våra skipass, tagit en promenad i byn, handlat och lekt i den lilla snö som finns tillgänglig härnere i dalen. Imorgon däremot skall vi ta gondolliften upp till skidbackarna. Men innan dess kommer vi att äta middag om en stund och därefter så har våra monitörer ordnat med någon kvällsaktivitet...vi får se vad det kan bli...

Kanske att det ser ut såhär uppe i pisten? Vi kan ju alltid hoppas!
alt text

Idag var det första dagen som vi fick ta gondolliften upp till backen. Men vi hann under förmiddagen med att testa poolen också där det var en fantastisk utsikt över alptopparna kring Zinal. Direkt efter lunch var det alltså dags att dra på sig skidkläder och hämta skidutrustningen. Resan upp till pisten tar några minuter och den bjuder också på fina omgivningar. Vi har haft tur med vädret idag, soligt och kallt. Det är inte så mycket snö på bergen men pisterna är välpreparerade och bra iordning. När solen försvinner bakom bergstopparna blir det rätt kyligt. Det var tur att det endast var på toppen som det blåste en del.
Det var många glada miner när hela klassen träffades igen för att ta sig ner till hotellet för att byta om och få ett litet mellanmål, När alla sedan duschat och fått på sig varma kläder kom tröttheten. Nu har vi avslutat middagen och eleverna har en kvällsaktivitet med monitören.
Imorgon kommer vi att göra en vandringstur en bit upp längs berget som vi ser ifrån vårt hotellrum. Där såg vi bergsgetter igår när vi var ute och gick i byn och kanske kan vi komma dem lite närmare imorgon. Det blir dock vanliga kängor eftersom det är för lite snö nere i dalen för att gå med snöskor.

Såhär såg det ut när vi kom upp till backen första skiddagen!

Vaknade imorse till strålande solsken! Lite trögare att komma upp än föregående morgon. Väl uppe var det frukost och luciaträning tillsammans med den danska och finska klassen. Det gick förvånansvärt bra men vi börjar ju också att få rutin på Luciaframträdanden...hoppas nu att det går lika bra imorgon afton när vi skall framträda.
Vi hade därefter en pysselaktivitet med vår monitör innan det var omklädningsdags, lunchdags och direkt upp i pisten där våra skidlärare väntade på oss. Oturligt nog lyste solen med sin frånvaro när vi skulle börja att åka skidor. Pisterna var fina men det var lite svårt att se alla gupp i backen.
Väl tillbaka igen nere i byn var det dags för mellanmål, dusch och lite tid för sig själva med dagboksskrivande och avkoppling. Middagen serverades vid 18-tiden och nu i skrivande stund har monitörerna kvällsaktiviteter.
Imorgon är det sista dagen vi åker skidor på eftermiddagen. På söndag kommer vi att skida på förmiddagen istället då pisterna brukar vara ännu bättre än under eftermiddagen. Vi får se om solen tittar fram även imorgon.
Utsikt över Zinal dalen under förmiddagen. Längre in ligger Matterhorn.